A két eltérő gép koszolásait tudom nektek megmutatni. Az írás végén ott lesz a link a teljes albumokkal. A képekre kattintva először egy nagyobb kép jön f el. A linkre rákattintva a teljes méretű (12 vagy 24 megapixel) fotók is elérhetőek.
Olyan szerencsés helyzetben voltam, hogy közvetlen közelről figyelhettem, fotózhattam (és simogathattam) a Magyar légierő JAS 39 Gripenjét, és a Royal Air Force BAE Hawk T1A gépét.
Amikor nekiálltam fotózni, rögtön eszembe jutott, hogy nem csak a sajtó képeket készítem el, ahogy mások, hanem pár részlet fotót is. És első sorban a koszolásra mentem rá.
Hogy miért? Mert örök vita. Mennyire koszos, mennyire kell a weatheringet megcsinálni, stb.
Nos lássuk. Ebben a bejegyzésben csak a Gripen lesz. A következőben megnézzük hogy is lehet koszolni egy fekete makettet.
Gripen
Leszállás után fotózva. Jól látszik a gépen, hogy használva van. Itt elsősorban a forró levegő kiáramlása látszódik a függőleges vezérsík alatt, valamint a kabin oldalán a ki- és beszálláskor keletkező koszfoltok, illetve a szerelő panelek körüli koszolódás figyelhetőek meg, nyilván ahogy nyitják-csukját őket.
Általánosságban elmondható, hogy a teljes gépfelszín koszos, minimálisan kopott. Pont mint amit használnak.
A Puma század jelvénye. Amellett, hogy a repülésért rajongó makettelőnek azonnal megdobogtatja a szívét ez a jelvény, rengeteg érdekes dolgot tudunk megállapítani ebből az egy képből.
Először is a low-visible festés. Figyeljétek meg, hogy nem éles a festés széle, hanem úgynevezett átszóródásos.
Másodszor az előbb említett szerelő, kontroll panelek koszolása. Gyönyörűen látszódik az olajos kesztyű nyoma.
Harmadszor a szegecselés. Sokan egyrészt tiltakoznak a szegecselés ellen, illetve nem gondolják, hogy annyira ki kell emelni amennyire látszódik néha. Csiklandós kérdés, én szegecselés párti vagyok. Nagyon szép optikai tuninngot ad a makettnek. Mit ahogy Mig Jimenez is megmondta; A valóságot nem tudod leutánozni. Ha azt akarod, akkor építs tankot fémből 1:1-ben. Te a valóság illúzióját akarod megteremteni. Itt bizony néha muszáj csalni, optikailag tuningolni a makettet.
Szóval szegecselés. Legyen. Ha van, akkor tessék szépen bemosni - megfesteni.
Ezen a képen is azt láthatjuk, hogy a napi használatban lévő területek koszosak. Figyeljük meg a pilonokat, és a póttartályt is. Ott ahol fogdossák, dörzsölődik, hozzáérnek, ott nagyon szépen látszódik, hogy mocskos. Gyönyörűen kivehetőek a megfolyások, karcolások is.
És ezt igen szépen vissza lehet adni a maketten is, akár 1/72-ben. Vagy olajat használ az ember, vagy a Vallejo új weathering termékcsaládját, némi pigmenttel.
A következő képen a hajtómű sugárkiömlője látható. A hiedelmekkel ellentétben ez azért eléggé "tisztának" tűnik. A belső fehér hőálló kerámia is megőrizte a színét. Az albumban több kép is van, abban szépen látszik. Ezen a képen kicsit sárgás lett.
Szóval nem kell agyon koszolni, de matt és kopottas felületet lehet belőle készíteni.
Ellenben a hajtómű mögött levő fém gyűrű lapocskái között bizony bizony olajfolyás látszódik.
És most jöjjön az, amiért a legnagyobbat kapom majd.
Tessék a repülőgépeknél is alkalmazni a harckocsis technikákat. Csak azért, mert ez vagy az a technika elsősorban harckocsikhoz alkalmazandó, nem kell eldobni. Jelen esetben a "STREAKING RIME" és "RAIN MARK" hatástokat figyelhetjük meg a gép oldalán. Nagyítsátok ki a képet. Megéri. Egyszóval megfolyásokat, csíkozásokat, eső/víz megfolyás nyomokat lehet csinálni a gépen. Valamint felhívnám a figyelmet a levegő beömlő takarójára ... Hát nem kicsit dzsuvás.
Ellenben az előzőekhez képest a futómű patyolatnak tűnik ...
Persze megint más, ha a forgó részek zsírozása, olajozása kicsapódik, és mockossz kissz főfutóvá alakul.
Panel vonalak, árnyékok, kifakulás. A kép nagyon szép példája az előbb emlegetett effekteknek - Ede kedvéért - hatásoknak.
Tehát bátran lehet alkalmazni.
Megjegyzés: A kép a szerkesztéskor kicsit túl lett húzva, mert bár szabad szemmel nagyon szépen kivehetőek ezek a hatások, a fénykép nem mindig adja vissza azt amit látunk.
A korábban már említett forró levegő kiáramlás. Azért van ott némi olaj vagy valami egyéb matéria is, ahogy látjuk.
Hozzá kell tennem, hogy mivel ezen a rendezvényen igen magas rangú vendégek voltak, plusz a sajtó, ezért ezek a gépek valószínűleg igen jó állapotban kellett, hogy legyenek.
Szóval ha koszolni akarjátok a gépeket tegyétek. Nagyon sokat segít a referencia anyag felkutatása. Egyrészt elég sokat megtudsz az adott gépről, másrészt, rengeteget segíthet a festésnél koszolásnál. Szerencsére az internet korában rengeteg színes, jó minőségű képet lehet találni.
És ahogy ígértem a link a teljes galériával.
Köszönöm a figyelmet.
Képek, írás; Netuddgi
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése