2017. augusztus 28., hétfő

Fekete repülőgép koszolás

Folytatván a koszolásos agymenést, most egy igen speciális festést veszünk górcső alá, mégpedig a fekete gépeket.






A kecskeméti sajtónapon a Gripen mellett a Hawk volt a sztárvendég. Meg kell mondanom, a kedvenc modern Brit vadászgépem, ráadásul két favorit festése van, a Red Hawk, ami display team, illetve ez a fekete agresszor festés. Így tulajdonképpen egy álmom vált valóra, amikor körbe tapperolhattam és fotózhattam a gépet, valamint leírhatatlan érzés amikor 2.5 méter távolságban gördül el melletted felszállás előtt, leszállás után. 

A Carpatian Hawk 2017 gyakorlaton a RAF 100. századának 3 darab BAE HAWK T1A gépe repült együtt a Magyar Gripenekkel. 

A RAF 100. százada 1917.-ben alakult Franciaországban, és azóta repül a Brit Királyi Légierőben. Jelenleg mint kiképző és agresszor század működik, rengeteget repülve nem csak RAF, hanem NATO gyakorlatokon is. 

HAWK

A fekete gépek festése olyan mint a fából vaskarika. Úgy lefesteni valamit feketére, hogy ne tűnjön egy darab fekete téglának, ráadásul mindezt még valahogy koszolni ... No igen. 

De valóban koszos-e a fekete gép? Hogy a viharba ne! Nézz meg egy fekete autót esős nap után ... Koszos az bizony. Csak nem látszik annyira

Nézzük meg ezt a képet. Olyan tisztának tűnik. Meg szép fényesnek. Igaz?



Akkor nézzük meg közelebbről is. 



Koszos mocskos, dzsuvás ... Csak a fekete fényes festék olyan izgalmasan viselkedik a fénnyel, hogy egyszerűen eltakarja a szemünk elől az igazságot. Közel kell menni hozzá, hogy lássuk. 

De mi van a makettel? Hiszen ha nem látom a képen, akkor a maketten sem kell, hogy lássuk. Nos az előző mondatban ott a legnagyobb turpisság ebben a témában. Bizony. A képeken (!!!) nem látszik ... De szabad szemmel igen is láthatóak. Még 10-20 méter távolságból is kivehetőek. 

A következő képek némelyikét direkt túlhúztam az utó-munkák során, hogy látszódjon az aminek látszódnia kell. 

Lássuk hát mire is gondoltam. Szép és fényes. Oké. Nézzük meg jobban. 

Először a bal szélén a panel vonalakból hátra fele elinduló szürke csíkokat, nem sokkal a szárny felett.
Majd a gép farkánál a szegecselés felett látható eső nyomokat. Ha nehezen látható, akkor a bejegyzés végén ott a teljes album, a nagy felbontású képekkel, ott meg lehet nézni.
Legvégül vegyük sorba a szegecseket is. 


Bizony. Mind-mind koszos. 



De hogy lehet az, amikor nem is látszik? A kérdés jó, a megválaszolása mélyebb fizikai ismereteket igényel az általam birtokoltaknál, így csak nagy vonalakban magyarázom meg, de valószínűleg, aki ért is hozzá, infarktust kap a következő sorok elolvasása után. 

Alap tény, hogy a  fény hullámokból áll. A hullámok minden közegben másképp viselkednek.


Amikor a fény új közeg vagy test határához ér, egy része visszaverődik a felületről, másik része behatol az új közegbe.
Ha a hullám másik közegbe megy át, az új közegben megváltozik a terjedési sebessége, ami hullámtöréshez vezet.

Alap tézis, hogy a fényes felület sokkal jobban visszaveri a fényt mint a matt felület. Ennek titka csak a mikroszkóp alatt látszik. A fényes felület ugyanis simább, egyenletesebb, míg a matt felület rücskös, hegyes völgyes. Ezért használunk fényes vagy selyem (félfényes) lakkot is a makettezés során - bár ott már inkább a felületi ellenállás miatt - ajjaj ... kezdek belebonyolódni ... :D

Szóval a fent leírtak alapján egészen egyszerűen becsap minket a fény. Hiszen a felső fényes rétegről visszaverődik rengeteg fény, míg az alatta lévő fekete felületről a maradék kis fény ami átjut, az is elnyelődik. Így csak az elsődleges reflexiót látjuk, a többit egészen egyszerűen nem. 


A fekete fényezésű autókon az eső után látható pöttyök, foltok annyira megtörik az egységes fényvisszaverődést, hogy érzékelhető lesz.

No de elég a száraz blablából, térjünk vissza a makettek koszolásához. 

Még az ilyen szépen karbantartott gépeknél is látszódnak koszolódások. Jelen esetben a futóműakna takaró lemezén látszódik elég rendesen. 



De hívjuk segítségül a fényt egy kicsit. Egyből látszódik a kosz! 


Szóval a fekete gépet is lehet szépen koszolni. Leginkább a szürke 50 árnyalata lesz ilyenkor a segítségünkre. Ne féljetek játszani a színekkel. 

Mutatok még pár példát a koszra. Megfolyások. Olaj vagy víz, ezt nem tudtam eldönteni. De látszódik. 






A forró levegő hatására elszíneződött egy kicsit a felület. 


És még sorolhatnám ... 

A lényeg, hogy a fekete gépeket is kell itt-ott koszolni. Ehhez leginkább szürke, és barna színeket javaslok. 

Úgy is jön nemsokára az Airfix 1/48-as Deffiantja éjszakai vadász festéssel, akkor majd megmutatom. 

A TELJES ALBUMOT ITT TUDOD MEGNÉZNI! 

Fotók/írás; Netuddgi 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése