2017. szeptember 6., szerda

Leverődések, kopások – Vallejo teremékekkel

Leverődések, kopások – avagy népszerű nevén chipping – Vallejo termékekkel. 








A leverődések, és a kopások szerves részei életünknek. Amely tárgyat használnak, az kopik. Bármennyire is odafigyelnek rá az emberek, egészen egyszerűen kopik. 

A hadi gépezetek meg depláne. Egyrészt háborús időkben az anyagok minősége sem olyan mint a békés időszakban, vagy ha meg is marad a minőség, nem feltétlenül elérhető az adott anyag. Így a háborús gépek koptatása kívánatos dolog. 

De hogy mennyire, és hogyan? A hogyanra adhatok most pár lehetőséget, amikor a Vallejo termékekkel megcsinált koptatásokat bemutatom. Természetesen ezeken a technikákon felül léteznek egyéb lehetőségek is. 

És hogy mennyire? Ez változó. Jelen esetben egy Airfix 1/48 Spitfire MK I.-es készül. 

A dobozban kaptunk egy érdekes sárga orrú gép festését, amely kiképzési feladatokat látott el. Mivel a gép minden nap repült, sokat kellett javítgatni, hozzányúlni, folyamatosan ki-be szálltak az emberek (technikusok-pilóták), így megengedhettem magamnak, hogy egy igazán leharcolt kabinbelsőt készíthessek el. Természetesen a gép külseje is tükrözni fogja eme tevékenységét. Azóta sajnos a projekt elhalálozott, mert eltört a kabintető, elszúrtam a chipping folyadék alkalmazását, úgyhogy félre lett rakva. 

Ettől függetlenül az itt leírtak hasznosak lesznek, ígérem. 

Két fajta lehetőséget mutatok meg. 

Az alapozás után ( Szürke alapozó - 6 óra száradás) két rétegben vékonyan megfestettem alumínium színnel az elemeket. Az alumínium színt két órát hagytam száradni. Ez a fajta festék aránylag gyorsan (kb 10 perc) érintés-száraz (tehát ha hozzányúlunk nem ragad), de illik hagyni száradni. Minimum 1 óra, de a legjobb a 12 óra. 

Festék; Vallejo Acrylic Metal Color




CHIPPING MEDIUM 

A fülke nagy részén a Chipping Mediumot használtam. Ahol más technikát akartam bemutatni, ott természetesen nem vittem fel. 

Két féle módon vittem fel. Az egyik ecsettel történt, a másik szórópisztollyal. 

Ezen a képen látszik a zöld festék alatt, hogy az ecsetes megoldás nem a legjobb, pedig szinte száraz volt az ecset, annyira kihúztam belőle a folyadékot.

A szórópisztollyal történő fújáskor nem árt egy-két csepp hígítót adni a Mediumhoz.

A chipping folyadék minden esetben egy órát száradt.

A festék változó ideig száradt.




Ezen a képen két óra festék száradás után éppen hogy megnedvesítettem a felületet vízzel, és fogpiszkálóval, lágy, mozdulatokkal karcolgattam. Sajnos látszódik, hogy kevés időt hagytam száradni a fém festéket, vagy túl erőszakos voltam a fogpiszkálóval, egy darabon kilátszik a gyári műanyag.


A fülke többi részét, 16 óra festék száradás után kezdtem el alakítgatni.

A hátsó traktusban alig nedvesítettem meg a felületet és ugyanúgy fogpiszkálóval dolgozgattam rajta.

Ezen darab többi részén egy kicsivel több vizet vittem fel a felületre. Ezt nem úgy kell elképzelni, hogy úszott az alkatrész a vízben, de látható volt a felület nedvessége, míg az előző esetekben inkább csak sejthető volt.

Az eredmény igen intenzív lett. Fogpiszkálóval, és egy visszavágott megkeményedett ecsettel hoztam létre a kopásokat.


SZIVACS TECHNIKA 1

Az alap szín, pontosan ugyan úgy ahogy az előzőekben, csak itt több mint 16 óra száradás után.


A szivacs technikához kell egy jó csipesz, és egy mosogató szivacs. Az hogy a szivacs melyik felületét használjuk, egyedi döntés kérdése.



A szivacsot belemártjuk az alapszínbe, és a felesleges festéket kinyomkodjuk belőle egy papír törlő kendőn. 

Majd finoman hozzá-hozzá érintjük a felülethez.


Ezt az eredményt 3 rétegből értem el. A rétegek között 1-2 perc száradási idő elég, hiszen minimális festékkel dolgozunk. 

Én jobban preferálom ezt a fajta technikát, hiszen így valóban olyan, mint ha a felső réteg jött volna le egy kicsit. 


SZIVACS TECHNIKA 2 
Ez pont az inverze az előbbinek. Először felvisszük az alapszínt, majd a fémszínnel pacsmagolunk.

MIKRO CHIPPING

Szürke alapozó, és IDF interior green festék, szórópisztollyal festve. 



Itt egy jó minőségű ecsettel próbáljuk meg elérni a kívánt hatást.


Az ecsetből kihúzzuk a felesleges festéket, majd véletlenszerűen a lehetséges kopási helyeken óvatosan megfestjük a felületeket.





A végeredmény.


Ezek a technikák bárhol alkalmazhatóak, csak mindig nagyon alaposan át kell gondolni mit akarunk megjeleníteni. 

Remélem hasznos lett az információ. 

Fotók/írás; Nettudgggi


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése