Az írást és a képeket köszönjük szépen Katona "Kató" Istvánnak
Nézzük tehát István hogy építette meg ezt a makettet.
Egy gyors idézet a végéről: "Nem szerettem soha sem az Airfix-et. De ez után a makett után már bizalommal nyúlok az új szerszámos készleteikhez. Biztos építek még Airfix-et."
Egy gyors idézet a végéről: "Nem szerettem soha sem az Airfix-et. De ez után a makett után már bizalommal nyúlok az új szerszámos készleteikhez. Biztos építek még Airfix-et."
A kittről dobozbontást ITT TALÁLTOK
Nem szerettem soha sem az Airfix-et . Még az ezredforduló
táján is a ’70-es évek színvonalán megrekedtek gyártástechnológia és
makett-tervezés terén . A ’90-es évek
második felében megépítettem két gépüket , és úgy döntöttem , hogy ez egy
életre elég . Aztán pár éve az Airfix is rájött , hogy a világ többi részén már
a XXI. századot éljük , és rohamléptekkel elkezdtek felzárkózni . Egy ilyen
, új tervezésű készletük került a
kezembe .
Csak házilagos feljavításokat végeztem építés közben . De ha
valaki úgy érzi , tud bőségesen beszerezni a maketthez rézmaratott és műgyanta
feljavítókat .
A két festési variáció közül a 45. század nem szabványos
színű csatarepülőjét választottam . Kuala Lumpur-ban állomásozott 1949 második
felében , az „Operation Firedog” hadművelet idején .
Az munkát szokás szerint a kabinnal kezdtem. Ami első
látásra feltűnt, hogy csak a törzskereteket készítette el a gyártó, a
hossztartókat nem.
Ezeket méretre vágott megfelelő vastagságú rézdrótból
ragasztottam a törzs belső oldalára , faragasztóval, a könnyebb pozicionálás
végett. Csak festéskor derült ki, hogy ez enyhén hullámossá tette a felületet, de nem túl zavaróan.
Arra is csak később jöttem rá , hogy igazán csak a
farokfutó aknájában látszik a bordázat …
Ezen kívül csak pár dolgot pótoltam.
A bekötőhevedereket alufóliából és az oxigéncsövet. A hátsó fülkébe a rádiók
dobozai műanyagtömbökből készültek. Valamint
a farokfutó bekötésénél a két pár megerősített törzskeretet sztirollapból
szabtam ki.
A pilóta kapott egy célzókészüléket is műanyag hulladékból. Minden
egyéb a gyári alkatrészek felhasználásával készült, ezek részletessége a
méretaránynak és a zárt kabintetővel készült makettnek megfelel.
Két egész jó
pilótafigurát is kapunk , bár én ezeket nem használtam fel . A belső tereket
Gunze Mr.Color 364-es zölddel festettem, ez a korabeli brit gépekre jellemző
árnyalat. A részleteket fotók alapján színeztem. Bemostam híg fekete
olajfestékkel és világosabb zölddel száraz-ecseteltem . Végezetül fémszínnel
kopásokat imitáltam.
A fődarabok jól illeszkednek, csak a has panelénél kellett
alaposabban gittelni. Az oldal- és csűrőkormányok kitérítve is beépíthetők.
A
készlet egyik hibája a lokátorkúp. A törzs hossztengelyével párhuzamosnak kéne
lennie, de határozottan lóg. A felső illesztésből elcsiszoltam, alulra
betoldottam. Így már jól állt, viszont az egyébként jó illeszkedésnek annyi
lett. A többszörösen ívelt felület miatt ezt szórakoztató volt javítani …
A beépített fegyverzetre kitérnék kicsit mert ezzel a gyártó
se volt tisztába, ahogy a makett alapján látszik.
A hat szárnyba épített
géppuska hüvelykivető nyílásai ott vannak a szárnyak alján, de a belépőélről
hiányoznak a fegyverek kilövőnyílásai. Tudtommal a TF.10 típusváltozatnál csak
egy szériát szereltek szárnyba épített fegyverekkel. Mivel az általam épített
gépről nem találtam fotót, de a nagy részük szárnyfegyverzet nélkül épült, én
is így tettem és eltömítettem a felesleges hüvelykivetőket.
A has alatti négy
20mm-es gépágyú is csak az alacsony-támadó TF.10-esekbe került beépítésre. Aki
torpedóvetőt akar magának, annak a gépágyúk nyomait is el kell tüntetni. A
hátsó védőgéppuska a rádiós kabinjából az én példányomon hiányzik. Gondolom a
gyarmati háborúkban nem igazán tartottak ellenséges repülőktől. Ennyivel is
kevesebb munkám volt.
A legkomolyabb hibába a motoroknál futottam bele. A motorok
hengerein a hűtőbordák igencsak leegyszerűsítettnek tűnnek, de a valódin se
voltak igazán hangsúlyosak. Maga a motor se akart rámenni a rögzítésére
szolgáló csapra, de ezt könnyű orvosolni a furat feltágításával.
A
sugárirányba három darabra bontott motorburkolatot a motor köré öntött gyűrűre
kell ragasztani. E miatt a megoldás miatt gyakorlatilag nem lehet
száraz-próbázni, csak rögtön ragasztani. Mikor a harmadik részt is a helyére
ragasztottam, kb. másfél millis hézag nézett vissza rám … A burkolat kisebb
átmérőjű mint a motor … Szerencsére kipufogó és a kompresszor beömlője két
csatlakozást kitakar, így tudtam annyit csalni, hogy az egyetlen látható
illesztési vonal jó legyen.
A főfutóaknákba csak két pár csövet pótoltam a hátsó falra,
ami a vészleeresztőhöz továbbítja az üzemanyagot, és egy kerek szerelőnyílást
ugyanide. A többi részlet megfelelő.
A futóakna ajtókon van egy-egy
kilökőcsap-nyom, amit az íves felület és a bordázat miatt nem egyszerű
eltüntetni. Rögzítettem az átlátszó alkatrészeket is. A szárny törővégeire a
helyzetjelzőkbe vékony fúróval kis furatot készítettem és abba festéket
cseppentettem, így imitálva az izzót. Kitakartam az átlátszó részeket , és
elkezdhettem a festést .
Gunze Surfacer 1200-zal átfújtam a gépet, ez még kihozott
néhány hibát.
Miután ezeket is javítottam, lefújtam Gunze MrColor 364-gyel a
főfutóaknákat, és a kabinnál leírt módon rádolgoztam, majd ezt is
kimaszkoltam. A panelvonalak mentén híg feketét fújtam a felületekre
előárnyékként. Ezután az oldalsó- és felső felületekre szivaccsal tupfolva (szerk: tunkolva) híg
Vallejo fehéret és füstszínt foltoztam szabálytalanul. Száradás után
átcsiszoltam finoman az egészet. Erre ködöltem rá több rétegben a túlhígított
Gunze MrColor 363-as Medium Sea Gray-t. Ezzel a technikával tudtam imitálni a
megöregedett, foltosra fakult festéket.
Száradás után kitakartam a szürkét és
jöhetett a fekete. Itt sajnos nem jött át a „textúra”, mint a szürkénél. Mire a fekete kellőképp fedett, javarészt el is tüntette az előkészítést.
Leszedtem a szürkéről a takarást és olajfestékekből kevertem egy szürkésbarna
„kosz-színt”, amivel átmostam az egész felületet. Ez kiemelte a feketén is a
panelvonalakat és tovább növelte a koszos hatást. Ezüstceruzával pár helyen
kopásokat imitáltam és szürke pasztellceruzával kiemeltem a vásznazás bordáit a
kormányfelületeken.
A kötelező fényes lakkréteg után jöhettek a könnyen
kezelhető és pontos nyomású matricák. Matricalágyítóval szépen rásimultak a
felületre. Ezt egy újabb lakkréteggel zártam le. Kissé a matricákat is
koszoltam, hogy ne lógjanak ki az egységes képből.
Már csak a végszerelés volt hátra.
A főfutók rögzítésére a
szokásosnál is több figyelmet kell szentelni az alkatrészbontás miatt. Viszont
a végeredmény nagyon jól mutat. Csak egy „X” alakú merevítést pótoltam (bár
sok nem látszik belőle) és a fékcsöveket. Ez utóbbi talán túl vékony is lett,
alig látni. Három kisebb antennát is nekem kellett elkészíteni vékony drótból.
A rakéták és az indítósínek nem adtak semmi plusz munkát. Viszont a
póttartály igencsak le van egyszerűsítve. Hiányzik két panelvonal és három
megerősítő pánt róla. Ez utóbbiakat vastagabb alufóliából szabott csíkból
készítettem el. És ha már ott voltam, pótoltam a feltöltő nyílás fedelét is.
Alclad Dull Aluminium-mal fújtam fémszínűre, de a hozzá ajánlott saját fényes
fekete alapozója helyett Gunze Surfacer-rel alapoztam neki. Nem szeretem a
fekete alapozást, túlzottan besötétíti a fémszínt.
Legvégül a huzalantennát
rögzítettem a helyére. Ez nejlonharisnyából kihúzott szálból van, ami
kellőképp vékony, rugalmas és pillanatragasztóval könnyen ragasztható. A
porcelán szigetelőtesteket is apró pillanatragasztó cseppekből „hizlaltam” és
fehérre festettem.
Mindent figyelembe véve kellemes építés volt . Igazán komoly, nehezen javítható hibával nem találkoztam, és így, házilagos
feljavításokkal is mutatós végeredményt lehet elérni.
Nem szerettem soha sem az Airfix-et. De ez után a makett után már bizalommal nyúlok az új szerszámos készleteikhez. Biztos építek még Airfix-et.
Képek/írás: Katona "Kató" István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése