Aki ismert, tudja, hogy bolondulok a Spitfire gépekért. Mindegy, hogy I-es, V-ös, IX-es vagy SeaFire ...
Ráadásul ez a gép volt az első 48-as Spitfire, amit elkezdtem építeni. Igaz azóta sem fejeztem be. Elakadtam a szegecselésnél, de most ahogy írtam róla, elkapott a "menten-meg-köll-csinyáni" érzés.
Ez a Spitfire volt az első új szerszámos Airfix készlet. Meg kell mondanom, alaposan megütötték a mércét. Én nagyon szeretem ezeket a Spitfire-eket.
A készlet ITT vásárolható meg
Nagyon pontosak, bár egy kicsit több oda figyelést igényelnek. Így fordulhat elő, hogy ha a fülke részt egy picit pontatlanul rakjuk össze, akkor az üzemagyag tartályt fedő borítás nem fog rendesen a helyére menni ... sokan bele is futnak ebbe a hibába, többek között nekem is sikerült a Mark I.-nél.
A készlet 151 darab alkatrészből áll, 195 milliméter hosszú, és 232 milliméter széles lesz.
A géphez két festési variációt kapunk, amitől rögtön kihullott a hajam, a maradék pedig megőszült.
Kezdjük a B variánssal, ez egyszerű, mert ez a mai napon is pont így néz ki. A gép ugyanis az Imperial War Museum-ban lett kiállítva Duxfordban, az Egyesült Királyságban.
A készlethez a Humbrol kódon túl ajánlott Vallejo festékeket én szettben szeretném ajánlani. Ebben minden olyan alapszínt megtalálunk, ami kellhet egy Brit repülőgéphez a Második Világháború elejéről.
RAF Colors Special “Battle of Britain”
A felső színekhez a 71.323 és 71.324 kell, az aljához a 71.302, a kabinbelső színe pedig a 71.305
A következő színséma volt ami feladta a leckét. Több órámba telt, de nem tudom 100%-ig biztosra mondani, hogy az Airfix helyes festét adott meg. De nézzük a sémát.
Az első igazán érdekes dolog a színek. A RAF-nál szó szerint sablonokkal készítették az álcamintát, szigorúan megszabott festék kódokkal.
Jelen esetben a sivatagi sztenderd a Dark Earth/Middle Stone felső színeket, és általában Azur hasi színt jelentette. Nos ezen a gépen egy ilyen szín van csak. :(
Majd egy napom ráment mire kibogarásztam ezt a dolgot, és ahogy említettem nem teszem le a nagy esküt, hogy ez helyes.
Az tudjuk, hogy a gép 1942 március 3 és március 9 között érkezett Máltára, mert az interneten fellelhet ő a pilóta napló, ezen lajstromszámú géppel.
A gép a 249-es osztagba került, ahol amerikai, kanadai, és Brit, Cseh és Lengyel pilóták is repültek. A legtöbb festési séma amit találtam a már fent említett színkombinációt adta meg.
Az Airfix viszont kisbetűkkel odaírta, hogy a Midle Stone színt, idézem " helyi színekkel később szürkére festették" ... OK.
De hogy legyen egy csavar is a dologban. Nem egy olyan utalást találtam hogy az EGÉSZ gépet átfestették halvány szürkével. De hogy ez is milyen szürke????
Nézzük mit találtam. Először is az egyetlen fotó a gépről, amit sikerült feltúrnom. Ebből azért sok következtetést nem sikerült levonni. Persze össze lehetne hasonlítani az árnyalatokat más ugyanebből az osztagból származó ismert festésű gépek árnyalataival, de erre se időm, se energiám, se felszerelésem nincs. Az látszódik, hogy színek nem különülnek el egymástól jól láthatóan (az a fekete csík ne tévesszen meg senkit az orrnál. Kb 70%, hogy a kipufogó árnyékát látjuk) Ez megerősíteni látszik a teljes szürkével történő átfújás misztériumát.
De hogy ne legyen egyszerű, megtaláltam egy olyan oldalt, ahol az egység összes gépe fenn van lajstromszámmal, festési mintával, légi győzelmekkel, stb. Ez a gép viszont a sztenderd Brit sivatagi álca színeket viseli, és nem vagyok benne biztos, hogy a gép hasának a színe a Humbrol által megadott "Sky"
És hogy teljes legyen a káosz, meglett az a festés is amit az Airfix megjeleníteni kívánt. Itt a Midle Stone már át lett fújva szürkével, viszont a Dark Earth sötétebbnek tűnik. Vagy már ez is a szürkés átfuttatást mutatja? Ráadásul a "SKY" sem biztos ...
Ilyenkor legyen okos a makettező ...
Mivel nekem nagyon tetszenek a sivatagi festések, ezért biztos hogy ezt a gépet fogom megcsinálni, mégpedig a következő módon;
Vallejo 71.323 Dark Earth
Vallejo 71.031 Middle Stone és szépen átfújva Vallejo 71.110 Extra Dar Sea Gray - el , majd ha végképp elmegy az eszem, akkor az egészet átködölöm Vallejo 71.273 Ocean Gray - el.
A hasa pedig Vallejo 71.306 Sky Blue lesz.
Ezzel valószínűleg jó pár helyen ki fogom verni a biztosítékot. :) De mivel a gép kétszer van meg, ezért nagy valószínűséggel megcsinálom majd egyszer a mainstream változatot is.
De nézzük mi van a dobozban.
Mivel az első sorozatú új szerszámos makettekről van szó, ezért makett anyaga még a régebbi ridegebb anyag. Itt nem kell megijedni ettől a szótól. Határozottan jól kezelhető anyagról van szó. A ridegség itt a mostani makettek anyagaihoz "mérhető".
Szeretem az ilyen részleteket, de mindig félek, hogy az összeillesztés utáni munkák (tömítés csiszolás), elviszik. Szerencsére a Mark I építésénél bebizonyosodott, hogy ilyen probléma nincs.
Az ajtó csukott állapotában nem tartalmazza a feszítővasat, de ahogy később látni fogjuk elkészíthető nyitott ajtóval is a gép, abban pedig már szépen ott virít a feszítővas is.
Fülke és egyéb apróságok. :D
A fülke kidolgozottsága magában is meggyőző. Természetesen lesz hozzá Eduard maratás. meg gyanta. Meg minden ...
Ez egy nagyon jó műszerfal. Ha kivagdosod a matricából a műszereket, nagyon szépen meg lehet csinálni dobozból is. Ahogy a második és harmadik képen is látszódik. Igaz, hogy az egy Mark I-es műszerfal, de a metódus ugyan az.
Tessék jól megnézni azt a kábelköteget ...
Ezt a részt Airfix-ék nagyon eltalálják mindig.
Sok bizbasz, amiből repülő lesz egyszer.
A merevítő bordázaton illik a likakat kifúrni. És ki is lehet. Ki is fúrtam ...
Több fajta kipufogó vég. Lévén a keretek egy része ugyan úgy jó a Mark I-eshez, így előfordul, hogy 3 kipufogó szettet kapunk. Figyelni kell, mert a két gép különböző változatokkal van felszerelve.
A pilóta elég jól sikerült. Én nem szeretném a gépbe tenni, mert akkor nem látszik maga a kabin, de megérné.
Itt a bombák egy kicsit megzavartak. De aztán olvastam valahol, hogy lehetett ez a gép is bombahordozó, bár leginkább már a Mark Vc változat volt az. Ezek szerint jön az is? Vagy esetleg már egy 48-as Mark IX-est "készítenek" elő? Akkor viszont fel kell kötni a gatyát, mert az Eduard IX-es igencsak jól sikerült.
A pót-üzemanyag tartály. Valahogy elegánsabb megoldás az én szememben mint az eldobható csepp tartályok ...
A panel vonalak megint kicsit vastagabbak, de legalább szép határozottak. De pszt! Ez mi? Figyeld csak!
A felület egyenesen szegecselésért kiált!
Elkezdtem már összerakni a gépet, de egy kicsit félretettem. Van ez így. Túl sok kiegészítőt vettem hozzá, és egészen egyszerűen megijedtem ...
A képek azért vannak, hogy lássuk egészen kellemesen illeszkedik a gép. A fülkében a biztonsági heveder egyedül a feljavító. De ez a muszáj kategória. Óriásit dob rajta. Ráadásul teljesen realisztikus a HGW cucca. (Megrendelhető a Dreamkit oldalon)
A szárnytöveknél előfordul némi lik, de azt a Vallejo Plastic Putty-val gyorsan el lehet tüntetni.
Az átlátszó alkatrészek megint igen jól sikerültek. A gépet megépíthetjük nyitott vagy zárt kabintérrel. Nemsokára mutatom, hogy miért lehet izgalmas nyitott kabinnal.
A matrica szép, bár a betűk körül a filmréteg zavaró lehet. Ezt két módon oldhatjuk meg.
1; Körbevágjuk a betűket, és csak azokat ragasztjuk fel.
2; Sablont készítünk a betűkből, és azokat szórópisztollyal felfújjuk. Ez utóbbi macerásabb, de nagyon szép eredményt lehet vele elérni. (egyébként a kör felségjelzéseket is megcsinálhatjuk ilyen módon ... hmmm ... azt hiszem én is így fogom csinálni)
KIEGÉSZTŐK
No ez most izgalmas lesz.
Mivel a készlet pár éves (2014), rengeteg kiegészítő kapható hozzá. CMK, Aber, RB csövek (ágyúk), Eduard ... stb.
Én most csak az Eduard kiegészítőit mutatom meg, mert azok magukban is bőven elegek, sőt még sok is.
Az Eduard gyártott egy úgynevezett BIG SIN készletet, ami sajnos jelenleg nem kapható, de kicsemegéztem belőle ami hozzáférhető.
Kezdjük a sztenderd, és leginkább elérhető készlettel.
Eduard BIG49115
Ahogy a neve is mutatja ez egy BIG ED készlet, amely jelen esetben 3 dolgot tartalmaz. Természetesen ezek együttes ára messze jobb, mint ha külön, külön vásárolnánk meg a kiegészítőket.
Persze aki nem akarja egyben megvenni ezeket, nyugodtan külön-külön is beszerezheti.
De nézzük mit is tartalmaz a BIG ED készlet. (a megadott termék kódok az egyedi csomagokat jelölik)
Spitfire Mk. V landing flaps
Eduard 48822
Spitfire Mk. Vb interior S. A.
Eduard 49695
Maszkoló
Edaurd EX440
A szokásos képek a kiegészítőkkel.
És most jöjjenek a nagyobb durranások.
Teljes gyanta kabin, színes fotómaratással. Imádom!
Eduard 648183
Eduard 648184
És végül de nem utolsó sorban a gyanta kerekek.
Eduard 648178
Összességében egy nagy kiforrott készlet, amelyet akár dobozból, akár a rengeteg feljavítóval nagyon szépre el lehet készíteni.
Fotók; Airfix, Eduard, netuddggi
Írás; Netttudgi
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése