2017. március 17., péntek

Trumpeter 1/48 MIG-3 Late version - Uly

A következő fotókért/írásért köszönet Ulicska "Uly" Gábornak.

MIG-3 Late version
1:48 
Makett: Trumpeter
Felhasznált kiegészítő:
Cutting Edge Cockpit CEC 48169
HAD Decal 48039

Egyszer volt, hol nem volt...Kezdődhetne így is eme iromány. Volt egy honlap és egy fórum (HCModelling, korábban Attilaproduction), ahol elindult az a csoportos makett építés amibe én is beneveztem. Szóval illene ide a mese indító szöveg, hisz már elég régen történt. És talán igaz se volt...


A makett egy trumpeter 1:48-as méretarányú MIG-3 késői verzió. Csomagolása a trumpinak igényes. Minden öntőkeret és a matrica is külön fóliázva. Igaz én nem ezt használtam fel, hanem a magyar HAD matrica azon készletét, amiben maszkoló fólia is található. A csillagok és a számok tehát nem matricából készültek, hanem úgy lettek fújva. Szerintem ezzel sokkal eredetibb hatást érhetünk el.
Maga a típus nem volt a szívem csücske, amíg el nem kezdtem építeni. Nézetem főleg a készlet szép kidolgozása miatt változott meg, valamint a háttéranyagok gyűjtése során. Ekkor tetszett meg ez a MIG. A GB(group build, magyarul csoportos építés) alatt makettező társaim láttak el sok-sok információval, rajzzal a fórumról. Ezért sajnálom is, hogy ez a fórum megszűnt. De talán idővel pótolja majd más. Például a makettek.hu. :)

A műanyag felületen a panelvonalak, szegecsek részlet gazdagok és pontosak.
Az építést a kabinnal kezdtem. Az eredeti dobozból sok alkatrészt nem használtam fel, mert a Cutting Edge műgyanta kabinja hihetetlen szép. Csak pár plusz vezetéket kellett drótokból hozzáadnom, hogy még tökéletesebb legyen. Utána kifestettem eredeti fotók alapján.

Majd következett a szárnyak és a géptörzs.
Összeillesztés során a szárnytőnél voltak tömíteni való részek. Ezt tamiya basic type putty-val oldottam meg. Szerintem az egyik legjobb tömítő anyag. Használok még kétkomponensűt is, aminek az előnye a gyorsabb száradás. Ez is tamiya; Epoxy putty. A szegecsnyomok megóvása érdekében leragasztottam azon felületeket, amit meg szerettem volna védeni. Száradás után a feleslegeket lecsiszolgattam, majd jöhetett az alapozás.

Még rutintalan voltam alapozás terén ennél a makettnél. Tamiya fehér flakonos alapozóval fújtam le. Most már nem ezt használok, és nem is tartom jó alapnak a fehér színt.  Nálam a gunze surfacer vált be, ezzel alapozok szinte mindent.

Száradás után előárnyékoltam majd jöhettek a terepszínek.

Rutinosabb makettezők véleményét kértem ki a pontos színek meghatározásában. Így esett a választás a gunze H77, H58, H323+H418 színeire. Ezekhez kis fehéret kevertem. Szeretek a gunze festékekkel dolgozni. Egyszerű a használatuk. És ami nagyon fontos: Könnyű tisztítani a pisztolyt használat végeztével.

Az alapszínek felvitele után világosítottam itt-ott. A már korábban említett sablonnal felfújtam a jelzéseket. Száradás után fényes lakkot kapott az egész gép. Ez az alapja a koszolásnak. Ennél a makettnél weathering wash bemosókat alkalmaztam. Átkentem vele alaposan mindenhol a felületeket, majd száradás után visszatörölgettem. Így a panelek közt 'megült a kosz'
Legvégén saten és matt lakk keverékkel beállítottam a végső színeket.

Még tökéletesebb és élethűbb megjelenítés végett pár aprósággal megtoldottam a makettet. Ezek a kerekek fékcsövei, huzalozás és a fegyverzet. Előbbihez rézdrótot használtam. Megfelelő méretre vágtam és ragasztottam, festettem. Rakétákat helyeztem fel a szárnyak alá. A készlet tartalmazza, amit feltuningoltam ólomhuzallal. Ezt is festettem eredeti képek alapján. Huzal japán huzalozó cérna.
Ahhoz, hogy a makettünk megfelelően rögzített és stabil legyen a kerekeket megfúrtam, majd megcsapoltam. Ehhez vékony, de strapabíró huzalt alkalmazok amit méretre vágok. Végül az alapba ragasztottam.

A kész repülőt egy füves terepen szerettem volna megjeleníteni. Erre a vasútmodellezőknél használt papír lap alapú műfüvet használtam fel. Ebből még van pár gurgula a szekrényemben. Kicsit alakítgattam, hogy tavaszi kinézete legyen.
Mosonmagyaróvári börzén az Extratech standjánál találtam egy orosz pilótát, aki egy üveg itallal a kezében áll. Ez adta a végső ötletet, hogy mi legyen a kompozíció címe. Magyarul: Egészségedre! Szerintem nem kell különösképpen magyarázni, miért is.
Összességében egy szép, könnyen építhető makett a trumpeter MIG-3. Bátran ajánlom mindenkinek, aki kedveli a II. Világháború orosz vadászait.

Ulicska Gábor
Uly
Celldömölki Makett Klub
















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése