2017. május 3., szerda

Vallejo MERDC Camo set - festés tetszt

Vallejo MERDC Camo set (71.202) festés tetszt

Vallejo MERDC (Mobility Equipment Research and Design Command) Camo Colors set 





Az US Army járműveinek kamuflázs színei. 


Az 1970-es években, az Egyesült Államok hadseregében hozták létre a MERDC mintát. 

Ennek a lényege, hogy egységes álca minta kerül a gépekre, amelyeket egy-egy szín megváltoztatásával, hozzáadásával, vagy elvételével meg lehet változtatni a környezetnek megfelelően. 

FIGYELEM: A tesztben használt technikák nem az enyémek, én is innen onnan vadásztam össze őket. Nem is szent írás egyik sem (van még mit tanulnom nekem is – látszanak a hibák), leginkább csak ajánlások a részemről. Remélem hasznosítani tudjátok az itt megosztottakat.

A szett a következő lehetőségeket tartalmazza: 

Az Amerikai (kontinentális) és Európai nyári színeit

Az Amerikai (kontinentális) és Európai téli színeket
Trópusi színeket
és a havas tájakon használatos színeket.





Fontosnak tartom, hogy kihangsúlyozzam, hogy ezek az árnyalatok nem modern színek. Leginkább a 90-es évek elejéig, közepéig sorolhatóak, illetve a készletben az amerikai, európai, és távol keleti kontinentális alakulatok által jellemzően alkalmazott színeket kapjuk.

A pontos mintákhoz útmutató találunk a doboz hátulján, ahol a felhasznált színeket mesélik el, a különböző területeken. Itt jól megfigyelhető, hogy a mintázatok ugyan azok, de más színek vannak más környezetben.




A teszt alanyunk egy 1.35-ös Academy M1A1 harckocsi tornya lett. 

A lehetőségeket átnézegetve arra az elhatározásra jutottam, hogy kipróbálok két olyan technikát, amelyet nemrég láttam, és felkeltette az érdeklődésemet. Mind a két technika a fekete-fehér módszeren alapul, bár én egy kicsit eltértem ezektől. 

Legelső lépésben lealapoztam fehér alapozóval 




Ezek után szürkével (71.047) körbe fújtam a főbb vonalakat. A festéket 1 festék két hígító arányba kevertem, és alacsony nyomáson (12-15 PSI ~ 1BAR) és roppant finoman, két-három lépésben készítettem el a főbb vonalakat. 

Ugyanezzel a konfigurációval, a szürkéhez egy csepp fehéret adva (Vallejo 71.001) egy következő tónust adtam a mintázatoknak. Ezt szürkésfehérrel korrigáltam pár helyen (71.119), és a végén fehérrel itt-ott még belejavítgattam. 





Utolsó lépésként fehérrel (71.001) lefestettem a kiálló részeket. Ezt ecsettel csináltam.



Normális fénybeállítással






Látszódik, hogy két különböző technikát alkalmaztam. Az egyik egy olyan dolog, ami az előárnyékolásból nőtt ki. Itt a paneleket fújtam körbe, illetve a torony oldalán vertikális fújásokkal előkészítettem a későbbi koszoláshoz a terepet. Ezt leginkább akkor tudom ajánlani, hogy ha több színű kamuflázst készít az ember. 

A másik oldalon „molting” technika lett átültetve. Ilyen módon festették a II. világháborús német vadászgépek álcáit is. Ezt leginkább egy színű felületek hangsúlyozásához tudom elképzelni




A festés előtt maszkoló szalaggal kitakartam a felület azon részét amelyet nem akartam festeni.




A festést US SAND (71.138) színnel kezdtem

FONTOS: Ez nem a modern (öböl háború, Irak, Afganisztán, stb) sivatagi homok szín. Ez egy erőteljesebb színárnyalat.

Ahhoz hogy az előzőleg felvitt mintázat ne vesszen kárba a festéket 5 hígító két festék arányban hígítottam, és vékony rétegenként vittem fel. A biztonság kedvvért adtam hozzá flow improvert is (71.462) Ez az anyag egy terülés segítő, valamint tartalmaz némi retardert (száradás lassítót is) Íme az első réteg.




A következő rétegeknél megtartottam a hígítási arányt, és nagyon finoman felködölve vittem fel a rétegeket. A rétegek között kb 5-8 perc száradási időt hagytam. Mivel vékony rétegekben dolgoztam, ezért a festék ennyi idő alatt teljesen megszáradt.




Megfigyelhető, ahogy rétegről rétegre halványodik a minta.





Összesen 4 vékony réteget vittem fel. Az ötödik rétegben tényleg csak átködöltem – megerősítettem – a színt. A hígítási arány itt 5 hígító egy festék, egy csepp „Flow Imprver” volt.




Ezen a képen látható mire volt jó a fehér felfestés a végén. Figyeljük meg a torony nyíláson lévő csavarokat. Sokkal világosabbak mint a többi rész.




Ahogy látszódik az elkészült darabon, egy ütött kopott festés alapjait sikerült létrehozni. Az ember rádolgozik egy kis leverődéssel, porral, és egy megviselt jármű felszínt kapunk. Ennek az első két lépést már megmutattam ITT és ITT






Több színű festés

A doboz hátoldalán lévő mintákból én a téli – zöld összeállítást választottam .

A minta nem egyezik, teljesen magamtól találtam ki. Tudom … 

Ilyenkor mindig a legvilágosabb színnel kell kezdeni, amennyiben ez lehetséges, és folyamatosan haladni a sötétebb fele.

Itt próbálkoztam olyasmivel, amivel eddig sosem. Szabad kézzel (maszkolás nélkül) fújtam fel az álcát. Ehhez 0.15-ös tűt raktam az airbrush-ba (kicsit megbántam), és fele-fele arányban hígítottam a festékeket.

Szóval elkezdtem a 71.128-as US Sand színnel, majd azt követte sorban a többi.

71.139 Field Drab
71.294 Forest Green
71.057 Black


Igen … azt gondolnánk, hogy ilyenkor sokkal jobban kell hígítani, mert hát hogy szabad kéz, meg színenként fújjuk a kamót, meg alacsony nyomás, meg ilyenek. 

Nos ez mind igaz. Mivel azonban roppant precízen kell(ene) használni az airbrusht, nem engedhetem meg, hogy szanaszét folyjék a festék … Sajnos megtörtént.
 Van mit tanulni.

Itt is három négy vékony rétegben fújtam fel a színeket. Mivel a MERDC színeknél előfordul a lágy szélű (átszóródásos), illetve az éles szélű kamó is, most az átszóródásos változatot készítettem el. 


Ezen a képeken látszódik, hogy az elő-árnyékolás mennyire látszódik át a festésen.

Igaz itt már egy picit tovább léptem a koptatás, fakítás írányába. Ha jól megnézitek a "sivatagi" felületet, akkor láthatjátok.


A konklúzió. A színek szépek, és jól lehet velük dolgozni. Nézegettem képeket az eredeti gépekről készült fényképeket, és elsőre színhelyesnek tűnnek a Vallejo által elkészített színek. Az alá dolgozással szépen meg lehet modulálni a színeket, és ezt még sokat kell gyakorolni.




Fotó/írás: Netuddggi

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése